Week van de ondernemer: hoezo irritaties?

Week van de ondernemer

Dit weekeinde had ik het weer. Na het doorbladeren van zo’n weekend-bijlage een onbevredigend, leeg gevoel. Nee erger nog, ik merkte dat ik geïrriteerd was geraakt. Wat was er gebeurd? Hoe kan dat? Even terug naar de bak oud papier en nog weer wat gebladerd. Ja, ik wist het zeker, het kwam (weer) door die super irritantie en periodiek terugkerende ‘ondernemers bijlage’. Vermomd als een deel van de gewone krant, maar eigenlijk een ding met een nietje vol met echte advertenties en als artikelen vermomde advertenties (advertorials noemen ze die geloof ik). En alles is succes wat de klok slaat. Waarschijnlijk is het een gevoel hier niet meer bij te horen, bij deze hippe mensen met zo veel succes, wat mijn irritatie verklaart. Nee, dat zou te makkelijk zijn. Er is meer dan dat.

Rode vlaggen (op weg naar de top)

Ik denk dat er een aantal rode vlaggen zijn op weg naar het lokken van de lezer annex would-be ondernemer naar de Jaarbeurs.

Rode vlag #1: het gebruik van mooie modewoorden en braaftaal

  • Succesvol met een nieuwe fan per dag (mag ik een teiltje?)
  • want … u wilt geen gewone klanten maar fans
  • Innoveren is te leren
  • Succes begint met lekker in je vel zitten
  • We hebben alle afdelingen afgeschaft
  • Netwerken op een hoger niveau
  • Topsprekers die jou gaan inspireren
  • Het beste ondernemersevent van Nederland

Rode vlag #2: negatieve woorden verboden, verplicht positief denken

  • Een goede ondernemer kan een slecht product aanpassen en geweldig in de markt zetten
  • Talentvolle medewerkers vinden is een uitdaging
  • Al 250.000 ondernemers lieten zich eerder inspireren (ah, daarom trekt de economie weer aan!)
  • Ondernemersvertrouwen nu het hoogst in 9 jaar
  • Groeien kun je leren
  • Wij kunnen op elk moment winst maken, dat is geen kunst
  • Barometer MKB: er is weer optimisme

Rode vlag #3: bekende Nederlanders moeten u overtuigen

  • Annemarie van Gaal (’tegen de stroom in’)
  • Adjiedj Bakas (‘Succes begint met …’)
  • Jos Burgers (na ‘boren en gaten’ nu helemaal terug met klanten als fans, over innovatie gesproken!)
  • Directeur Google Nederland (Google, AirB&B, Über .. afgezaagd, maar doet het nog altijd goed)
  • Oei, hier hadden ze groter kunnen uitpakken, valt wat tegen

Rode vlag #4: een enge definitie van succes

  • Succes is (veel) geld verdienen
  • Waarmee je spullen kunt kopen zodat anderen kunnen zien hoe succesvol je bent
  • Uiteraard binnen de grenzen van de wet ….. (zolang het niet verboden is mag het, een Henry Keizertje?)
  • en ondertussen dicht bij jezelf kunnen blijven met je unieke passie
  • Het is én-én! Het glas is halfvol … Ophouden nu met dat ‘ge-ja-maar’.
  • En kijk ook eens naar de succesillusie

Rode vlag #5: waarom zeggen ze dit tegen mij? wie wordt hier beter van? (ja inderdaad: Follow the Money)

  • Een mooie grote doelgroep
  • wie wil er nu niet succesvol worden (en dicht bij jezelf blijven)?
  • Elk jaar een grote hal vol
  • Sprekers die eraan verdienen
  • Kranten- en advertentie-verkopen
  • Stands met leveranciers die spullen verkopen aan ondernemers

Rode vlag #6: doen we het voor onszelf? nee, voor een grotere zaak!

  • 7x groener in een circulaire economie (want ook daar kun je geld mee verdienen)
  • Maak je mensen duurzaam inzetbaar (dan verdien je er trouwens ook meer aan)
  • Een leefbare wereld (is gewoon business, dat dan weer wel)
  • Geld verdienen én een betere wereld: win-win

In een plaatje

De route van de organisatoren van de WeekVanDeOndernemer naar de succesvolle ondernemer uit de doelgroep loopt langs minstens 6 rode vlaggen. Als je de vlaggen links laat liggen dan is de boodschap: ondernemen is hip, jij kunt het ook!

Misschien kijk ik er wel te serieus naar? Hier zijn een stel goede verkopers aan de gang, simple as that. Een mooi verhaal en als het ze (weer) lukt om een zaal vol mensen te krijgen: prima toch? Zij blij, sprekers blij, standhouders blij, wie weet Ministerie van EZ blij. Een klein aantal van de deelnemers zal later nog van zich laten horen en een mooi bedrijf zijn gestart. Die ook blij. En de meesten zullen het laten bij hard werken en wat omzet bij elkaar krabbelen (als ze al ooit ondernemer worden). Ach, wat hadden ze anders gedaan, zijn toch een ervaring rijker?

En ik ben een azijnpisser die de pret wil bederven. Dat is dan omdat ondernemerschap te vaak wordt gezien als de oplossing voor te veel problemen. Het wordt geassocieerd met hippe termen als dynamisch, flexibel, wendbaar, innovatief, optimistisch en zo verder. Het omgekeerde lijkt ineens niet meer waardevol: star, standvastig, behoudend, pessimistisch (op een of andere manier hoor ik nu mensen hardop denken ‘maar dat zijn toch ook eigenschappen die niemand wil?’). Maar ik wil helemaal geen ondernemende bankier of boekhouder of ambtenaar. Misschien iemand die met me meedenkt, prima. Willen we echt ondernemende medewerkers die voortdurend bedenken of er iets is wat handiger kan (én er zelf beter van willen worden)?

Ik beperk me toch weer even tot de economieboekjes. Een ondernemer wil geld verdienen, klopt. Innoveren, wil ie dat ook? Nee, dat is zo’n mythe. Innoveren kost een hoop tijd en moeite en is risicovol. Waar zou ie dat willen? Het walhalla voor een ondernemer is als ie monopolist is, iets heeft of kan dat nergens anders te halen is. Met minimale inspanning een zo hoog mogelijk resultaat. Concurrenten passen niet in dat plaatje. Tja, helaas zijn er concurrenten en dus moet je van je stoel af en iets nieuws verzinnen. Maar niet omdat je dat zo graag wilt. In de ondernemers-braaf-verkooptaal wordt het omgedraaid: de ondernemers zijn zo graag dynamisch en flexibel. Het liefst zouden ze de hele week hun product verbeteren, omdat die klant zo centraal staat en ze die zo graag in de watten leggen. De klant staat natuurlijk helemaal niet centraal. De klant is een middel om aan je eigen omzet en winst te werken. Het is omdat die klant niet alles pikt dat ie soms een beetje centraler komt te staan. Maar zolang de klant blijft kopen en niet klaagt: waarom zou de ondernemer hem dan centraal zetten? Ja misschien als mensen je passie zijn, maar dan werk je in de zorg of het onderwijs. Of als een beter product je passie is, maar dan ben je uitvinder of wetenschapper of schrijver of kunstenaar.

Maar dat verhaal van ondernemerschap bekt niet lekker. Daarom willen we het verfraaien en romantiseren. Natuurlijk draait het niet alleen om geld en spulletjes kopen en ons eigen belang najagen. Onze producten maken de wereld ook mooier, helpen mensen verder. En daarom moet het ook duurzaam en circulair en … trouwens mijn belang is ook jouw belang en ons belang. En het gaat om passie, drive, vallen opstaan en weer doorgaan.

Ik heb zo’n vermoeden dat echte ondernemers helemaal niet geïnspireerd hoeven te worden in de Jaarbeurs.

Rudy van Stratum